пятница, 27 января 2017 г.

Cамостійна робота- шлях до професійної майстерності вчителя

Відомий давньокитайський філософ і політичний діяч Конфуцій сказав:»Не навчайте дітей так,як навчали вас-вони народилися в інші часи.Якщо ви хочете навчити дітей мислити по-іншому,вам доведеться навчитися учити по- іншому»
  Сучасний учитель,як ніколи,має бути готовим до змін,а тому його робота повинна бути спрямована на вдосконалення педагогічної майстерності,на підвищення своєї професійної кваліфікації.Учитель має постійно розвиватися індивідуально,оновлювати свої теоретичні знання,бути здатним до саморозвитку,творчого пошуку,засвоювати та впроваджувати нові інтерактивні,інформаційні технології,розвивати професійні компетентності.
  Я працюю над проблемою «Розвиток інтелектуально-творчих здібностей на уроках української мови і літератури».Тема ,яку я обрала,актуальна і важлива,тому що розвиває в учнів інтелектуальні,креативні,комунікативні компетентності,сприяє позитивній мотивації учнів до пізнавальної діяльності, самореалізації,створює оптимальні умови розвитку творчої особистості ,формує логічне та критичне мислення,забезпечує особистісно зорієнтований підхід у навчанні. У своїй роботі я використовую різні технології інтерактивного навчання,але перевагу надаю інтерактивним технологіям кооперативного навчання(робота в малих групах,у парах,карусель,дебати,діалог)
  Сучасний урок неможливо уявити без роботи в малих групах.Ця робота ґрунтується на спільній діяльності учнів і учителя,сприяє гуманізації стосунків між ними,розвиває критичне мислення.Так на уроці літератури рідного краю з теми»Прекрасний світ любові в поезіях збірки Олесі Омельченко «Вселюбов» учні працюють у малих групах.Клас поділений на 3 групи,крім того , кожна отримує різнорівневі завдання.Для першої -завдання репродуктивного рівня.
-Які думки і почуття виникають у вас під час читання віршів Олесі Омельченко: «Послання» , «Любити знов?Чи ждати вороття» , «Прости мене,я дихаю тобою»
Для другої групи завдання конструктивного ,дискусійного рівня.
  -Проаналізуйте вірш «І хрущі,і сади, і травневі меди».Поясніть, чому для Олесі Омельченко «…мов ковток крижаної води ця оманлива вольная дійсність.
Третя група отримує завдання творчого характеру.
  -Напишіть творчу роботу «Життєвий оптимізм у поезії «Здивований диптих».
Учні озвучують роботу в групах. Часто використовую при вивченні нового матеріалу прийоми «Займи позицію» і «Зміни позицію». На уроці з теми «Проблема боротьби за вільне,творче,духовно багате життя за драмою –феєрією «Лісова пісня» Лесі Українки учні отримують завдання:
  -Чи до кінця Мавка бореться за своє      щастя?.Доведіть цю думку
Відбувається аргументація,звучать різні позиції.Наприклад:
  -За своє кохання Мавка бореться,але не до кінця.Вона не змогла побороти в душі Лукаша почуття власника,який багатство ставив вище від почуттів і покликання серця.
  -Я не погоджуюся ,що Мавка не до кінця  бореться за своє щастя.Хіба вона не перемагає у світі боротьби за Лукаша «Того ,що в скалі сидить».Мавка прагне пробудити свідомість Лукаша.Відбувається обговорення позицій ,застосовується технологія «Зміни позицію».
  Мені імпонує така форма проведення уроків з української літератури як дебати,яка допомагає розкрити власне розуміння проблеми,розвиває критичне мислення,навички усного висловлювання.Так у 10 класі я проводила урок у формі дебатів з теми «Казка життя людства –вимисел чи реальність?» на основі раніше вивчених творів:драматичного етюду «По дорозі в казку»Олександра Олеся,поеми «Мойсей»Івана Франка ,новели Рея Бредбері «Усмішка».Учні отримали випереджувальні завдання,опрацювали додаткову літературу і виникли дві протилежні думки,з”ясувалося,що учні об”єдналися в групи: «Реалісти», «Романтики»,група «Глядачі» і група «Експерти».Дебати відбувалися в такій послідовності.
  1.Висунення тези і антитези,аргументів спікерів команд.
  2.Перехресне опитування.
  3.Узагальнення дебатів,які закінчилися виступом суддів – експертів.
  -Однозначної відповіді на це питання немає,весь час жити в казці не можна,але потрібно приносити щось казкове у своє повсякденне життя.
Основним методом засвоєння знань з мови вважаю метод спостереження за мовними явищами. Дуже важливими є системність ,послідовність,наступність при вивченні нового матеріалу.Ці принципи зумовлюють взаємозв”язок різних мовних розділів.Нове засвоюється не ізольовано,а включається в наявну систему знань,між новим і уже засвоєним встановлюються логічні зв”язки.Так перед вивченням складних речень учні повторюють сполучники підрядності і сурядності.А при вивченні складнопідрядних речень методом спостереження умовно поділяємо сполучники підрядності на перехідні і неперехідні.
  Перехідні:що,щоб,коли,мов,як,наче.
  Неперехідні:
  умовні(коли б,якби,якщо);
  причинові(бо,тому що,через те що,оскільки);
  мети(для того щоб,з тим щоб);
  допустові(хоч,дарма що,незважаючи на те що,хай ,нехай)
Ураховуючи те,що сполучники завжди знаходяться на початку підрядного речення,можна легко визначати відразу вид складнопідрядного речення. Вважаю,що тему способи передачі чужого мовлення  краще було б вивчати після складного речення,тому що непряма мова передається складнопідрядним реченням.
Навчання має бути зрозумілим і легким для сприймання і запам”ятовування.Адже давно відома істина: «Усе просте- геніальне,а все геніальне-просте». Вивчаючи основні чергування приголосних ,учні легко запам”ятають їх,коли записати слова  з чергуваннями в певній логічній послідовності:
  нога,ніжка,нозі  г-ж-з
  рука,ручка,руці  к-ч-ц
  вухо,вушко,вусі  х-ш-с
Це чергування застосовується при творенні і написанні нових слів:прикметників і іменників, Наприклад: Сиваш-сиваський,птах-птаство.Частини мови учні повторюють у такій послідовності ,в якій вивчалися. Перші частини мови прикметник і іменник асоціюються з додатком,а остання самостійна частина мови прислівник-з обставиною

  Отже,навчання сьогодні має бути сучасним,практично спрямованим,зрозумілим і легким для сприймання.На мою думку,найкращі результати можна отримати лише шляхом гармонійного поєднання старого і нового, урізноманітнення відомого і впровадження щойно засвоєного.

Комментариев нет:

Отправить комментарий