четверг, 2 февраля 2017 г.

О.Ю. Нежуріна
СОЦІАЛЬНІ ПРОЕКТИ ВИПЕРЕДЖАЮЧОЇ ОСВІТИ
ДЛЯ СТАЛОГО РОЗВИТКУ В РОБОТІ КЛАСНОГО КЕРІВНИКА
       У наші дні тема милосердя потроху починає втрачатися серед інших тем, що здаються більш актуальними. Ритм життя сьогодення, змушує забути про все на світі, крім своїх проблем, відсутність людського спілкування. Тому одне із завдань школи – навчити дітей бути милосердними, вміти співчувати і цінувати такі людські якості, як доброта, дружба, людяність. Необхідно навчити їх простому спілкуванню. Та й самі діти останнім часом почали усвідомлювали, що найгострішим дефіцитом у них стали людське  тепло і турбота про ближнього, і саме тому вони частіше стали звертатися до слів: милосердя і добросердечність, чуйність і співчуття.
       Саме у вихованні цих якостей класному керівнику допомагають соціальні проекти.
        Як відомо, соціальний проект – сконструйоване соціальне нововведення, метою якого є створення, модернізація чи підтримка в середовищі матеріальної або духовної цінності, яка має просторово-часові та ресурсні обмеження і вплив якої на людей визнається позитивним за своїм соціальним значенням
[4, стор. 8].
На думку М.С. Коган, соціальний проект – це опис конкретної ситуації, котра може бути поліпшена засобами реалізації певної системи методів та послідовних кроків їх використання [ 5 cтор. 2].
У контексті підготовки молоді до реалізації соціальних проектів, О. І. Пометун, визначає їх як сукупність практичних дій, спрямованих на розв’язання конкретної соціальної проблеми місцевої громади, а участь молоді в таких проектах сприяє розвитку у неї емоційно-ціннісного ставлення до громадського життя, активності особистості, прагненню до громадянських дій та ефективного спілкування [6 стор.11]
        Соціальне проектування – діяльність комунікативна. Вона вчить дітей розподіляти обов’язки, дискутувати, аргументувати свою точку зору, відстоювати свою позицію.
        Працюючи над соціальними проектами учні проводять зустрічі з цікавими людьми міста, представниками місцевих волонтерських  організацій та соціальними службами міста; готують інформаційні бюлетені, аналізують додаткову літературу, інформацію зі ЗМІ, Інтернету, проявляють організаторські здібності, формують та розвивають комунікативні здібності, вчать працювати в колективі.
        Тому  я, як класний керівник 5 класу, обрала, на мій погляд, одну з ефективних форм роботи з дітьми - соціальний проект «Добро починається з тебе».
        Мета проекту: здійснення учнями корисних справ; формування високоморальних якостей особистості та активізація творчого потенціалу дітей на засадах благочинності; виховання доброти, людяності, милосердя, патріотизму, любові і поваги до ближнього; створення в учнів уявлення про морально-етичний зміст їхніх стосунків із навколишнім світом.
        Провідною ідеєю проекту «Добро починається з тебе» є спрямування на формування  моральних якостей, без яких людина не може гармонійно жити, розвиватися, самореалізовуватися. Тривалість проекту: 1 рік.
       Очікувані результати: залучення дітей класу в активне громадянське життя; зацікавленість громадськості проблемами моральності, духовності здоров’я, взаємодопомоги; створення умов для виховання доброти, чуйності, співчуття і співпереживання, терпимості і доброзичливості, співучасті в долі людей, що живуть поруч; створення умов для розвитку  дитячої ініціативи з надання допомоги нужденним; уваги людям похилого віку, самотнім, ветеранам і інвалідам, дітям, які опинилися у важких життєвих ситуаціях, проведення активної діяльності не тільки в стінах НВК, а й в місті.
        Етапи впровадження проекту:
        І етап: діагностично – концептуальний. На початку роботи над проектом  було проведено анкетування учнів з метою виявлення, чи завжди учні 5-го класу добрі та уважні. Складено план проведення корисних добрих справ.
       ІІ етап: інформаційно-просвітницький: висвітлення старту роботи над проектом в настінній пресі класу, на сайті класного керівника.
       ІІІ етап: практичний. У рамках проекту були проведені  акції: «Лист пораненому», «Лист воїну АТО», «Подарунки воїнам АТО», були написані листи та малюнки, у яких діти висловлювали теплі слова подяки, підтримки, вдячності за захист рідної землі від ворогів, висловлювали щирі побажання повертатися живими і здоровими.  Всі малюнки та листи були відправлені солдатам, які знаходились на лікуванні у обласній клінічній лікарні імені Мечникова та воїнам 20 батальону, який розташований в м. Мар’їнка.
       Приєдналися до благодійної акції фонду «ОВЕС» по збиранню пластикових кришечок. На кошти від утилізації пластикових кришечок роблять протези для військовослужбовців.
      Запам’яталась зустріч п’ятикласників з представниками міської волонтерської організації та воїнами 20 батальону.
         Акції «Діти – дітям», «Подаруй іграшку другу» не залишило нікого байдужим. Учні 5-го класу приносили одяг, іграшки, які потім передавали дітям в дитячий будинок  м. Мар’їнка та дітям з малозабезпечених родин.
         В загальношкільному тижні освіти для сталого розвитку п’ятикласники представили свої роботи на виставці малюнків «Вчимося заощаджувати енергію», фотовиставках  «Збережемо довкілля», «Я і мої друзі», виставці поробок із природного матеріалу «Друге життя речей». Для учнів 1-го класу показали екологічну казку «Будь другом природи!»
         ІV етап: презентаційний (підсумковий). По завершенню роботи над проектом було проведено повторне анкетування. Матеріали проекту були представлені на загальношкільному заході «Твори добро», батьківських зборах.
Результати роботи над проектом показали значне зростання інтересу, громадської активності дітей,  бажання творити добрі справи для тих, хто потребує милосердя  і співчуття. Учні  навчилися бути небайдужими, дала можливість їм контактувати в різних соціальних групах, уміти працювати спільно в різних  сферах діяльності, запобігаючи конфліктним ситуаціям.
       Соціальні проекти випереджаючої освіти – перспективний вид діяльності для забезпечення сталого розвитку.
Список використаних джерел
1. Антонюк, Г.А. Соціальне проектування. Мінськ, 1998.
2. Безпалько О.В. Соціальне проектування: Навчальний посібник, Київ, 2010
3. Висоцька О.Є. Освіта для сталого розвитку: Науково – методичний посібник, Дніпропетровськ, 2011
4. Єрмаков І.Г. На шляху до школи життєвої компетентності: проектний підхід // Метод проектів: традиції, життєві результати. – Київ, Департамент, 2003.
5. Коган М.С. Метод проектов и условия его эффективного применения в воспитательной работе. – доступно з www.websib.ru/vospitanie/04-05/metod 1/htm.
6. Пометун О.І. Молодь обирає дію: Соціальне проектування – новий підхід до виховання молоді // Метод проектів: традиції, перспективи, життєві результати: Практико-зорієнтований збірник. – Київ, Департамент, 2003.


Комментариев нет:

Отправить комментарий